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	<title>Dr. med. Lukas Moser, Autor bei sportärztezeitung</title>
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	<title>Dr. med. Lukas Moser, Autor bei sportärztezeitung</title>
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		<title>Knee Osteoarthritis</title>
		<link>https://sportaerztezeitung.com/rubriken/therapie/22006/knee-osteoarthritis/</link>
		
		<dc:creator><![CDATA[Dr. med. Lukas Moser,&#160;Christoph Bauer&#160;,&#160;Univ.Prof. Dr. med. Stefan Nehrer]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 27 Mar 2026 07:38:56 +0000</pubDate>
				<category><![CDATA[Therapie]]></category>
		<category><![CDATA[INT26]]></category>
		<guid isPermaLink="false">https://sportaerztezeitung.com/?p=22006</guid>

					<description><![CDATA[Gonarthrosis is one of the most common degenerative joint diseases. Intra-articular injections of corticosteroids offer effective and short-term symptom relief due to their potent anti-inflammatory effect. However, studies suggest that [...]]]></description>
										<content:encoded><![CDATA[<p><b>Gonarthrosis is one of the most common degenerative joint diseases. Intra-articular injections of corticosteroids offer effective and short-term symptom relief due to their potent anti-inflammatory effect. However, studies suggest that repeated steroid injections may be associated with an increased risk of cartilage damage and ultimately accelerated progression of osteoarthritis.</b></p>
<p>Parallel to steroid injections, hyaluronic acid injections have become established as a form of cartilage protection therapy due to their viscous supplementation effect. In recent years, the combined use of steroids and hyaluronic acid has become increasingly popular. The aim is to combine the rapid effect of steroids with the structural protective effect of hyaluronic acid.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>
<h2><b>The dilemma in practice: quick relief – long-term damage?</b></h2>
<p>The strong anti-inflammatory effect of cortisone is undisputed and often leads to rapid clinical improvement in osteoarthritis, but this short-term solution has a downside. Research has shown that corticosteroids trigger the programmed cell death of cartilage cells [1] and that repeated injections therefore carry the risk of cartilage damage and accelerated osteoarthritis progression [2]. This circumstance presents practitioners and patients with the challenge that symptomatic relief could mask progressive structural damage to the joint.</p>
<h2><b>Hyaluronic acid: More than just a lubricant</b></h2>
<p>This is where hyaluronic acid (HA) comes into play, whose effect goes far beyond that of a pure “lubricant” for viscosupplementation. HA is a biologically active molecule with multiple functions in the joint:</p>
<ul>
<li>Mechanical protection: HA improves the viscoelastic properties of the synovial fluid, thereby providing mechanical protection for the joint surfaces.</li>
<li>&nbsp;
<p>Anti-inflammatory: HA modulates the inflammatory response, among other things by interacting with CD44 receptors on the cartilage cells, which inhibits the release of inflammatory mediators.</li>
<li>Chondroprotection: HA directly protects the cartilage cells from the cell-damaging effects of steroids.</li>
</ul>
<figure id="attachment_20301" aria-describedby="caption-attachment-20301" style="width: 755px" class="wp-caption alignnone"><img fetchpriority="high" decoding="async" class="size-large wp-image-20301" src="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1024x991.jpg" alt="" width="755" height="731" srcset="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1024x991.jpg 1024w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-300x290.jpg 300w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-768x743.jpg 768w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1536x1486.jpg 1536w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-150x145.jpg 150w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-450x435.jpg 450w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1200x1161.jpg 1200w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325.jpg 1600w" sizes="(max-width: 755px) 100vw, 755px" /><figcaption id="caption-attachment-20301" class="wp-caption-text"><b>Fig. 1 </b>Metabolic activity of cartilage cells after a single dose of glucocorticoid and hyaluronic acid, as well as a combination of both substances. Cartilage cells in which hyaluronic acid was present in the culture medium were more metabolically active.</figcaption></figure>
<h2><b>Preclinical and clinical evidence: What does the science say?</b></h2>
<p>Combination therapy is a promising approach, whose synergistic effects have already been proven in several studies. A randomized, double-blind, placebo-c­ontrolled multicenter study from 2018 involving 368 patients showed that the combined administration of cortisone and hyaluronic acid led to significantly faster and more pronounced pain relief than the respective single therapies [3]. While the cortisone effect dominated in the first few weeks, the hyaluronic acid component provided lasting improvement for up to 26 weeks. The well-tole­rated combination thus appears not only to enable effective short-term symptom control, but also to cushion the potentially adverse effects of cortisone on cartilage through the protective effect of hyaluronic acid, offering longer-term benefits. These clinical results are supported by several preclinical studies. In an in vitro model, bovine osteochondral tissue cultures were treated with inflammatory mediators (interleukin-1β and interleukin-17) to simulate an osteo­arthritis-like environment [4].</p>
<p>The combined use of hyaluronic acid and glucocorticoids showed a significantly stronger inhibition of cartilage-­degrading enzymes such as matrix metalloproteinases and proinflammatory cytokines compared to single doses. At the same time, the vitality of the cartilage cells was better preserved and there was a reduction in structural cartilage degradation.</p>
<p>A similar study investigated the effects of combination therapy on arthritic human cartilage cells in a 2D cell culture [5]. Here, too, a significantly stronger chondroprotective effect was demonstrated, including reduced expression of cartilage-degrading genes and preser­vation of collagen type II synthesis and cell vitality. Another study also examined the effects of co-administration of hyaluronic acid with steroids and various local anesthetics in a human cell culture [6]. As can be seen in Figure 2, hyaluronic acid enhanced the positive effects of glucocorticoids while significantly reducing their cell-damaging effects, especially in combination with individual local anesthetics.</p>
<figure id="attachment_20300" aria-describedby="caption-attachment-20300" style="width: 755px" class="wp-caption alignnone"><img decoding="async" class="size-large wp-image-20300" src="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1024x723.jpg" alt="" width="755" height="533" srcset="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1024x723.jpg 1024w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-300x212.jpg 300w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-768x542.jpg 768w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1536x1084.jpg 1536w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-150x106.jpg 150w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-450x318.jpg 450w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1200x847.jpg 1200w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325.jpg 1600w" sizes="(max-width: 755px) 100vw, 755px" /><figcaption id="caption-attachment-20300" class="wp-caption-text"><b>Fig. 2 </b>These microscopic images from a live/dead stain impressively demonstrate the protective effect of hyaluronic acid (HA) on cartilage cells (green: living cells; red: dead cells). The results show that the local anesthetics lidocaine and bupivacaine are highly cytotoxic, while ropivacaine is significantly better tolerated. The key finding is that the addition of hyaluronic acid (+HA) alone almost completely counteracts the toxic effect of lidocaine and bupivacaine and ensures the survival of the cells. This protective effect is also visible in combination with a steroid (+ GC / HA), albeit to a lesser extent than with pure HA administration.</figcaption></figure>
<h2><b>Conclusion</b></h2>
<p>In summary, both clinical and preclinical studies suggest that the combination of hyaluronic acid with glucocorticoids represents a promising addition to conservative osteoarthritis therapy due to synergistic effects. The simultaneous use of both substances not only enables effective short-term symptom control, but also offers longer-term benefits by protecting the cartilage structure and cushioning the potentially adverse effects of steroids. For daily practice, this means that combined administration is a worthwhile, potentially safer, and more effective alternative to cortisone injections alone.</p>
<p style="font-weight: 400;">Literature</p>
<ol>
<li style="font-weight: 400;">Nakazawa F, Matsuno H, Yudoh K, Watanabe Y, Katayama R, Kimura T. Corticosteroid treatment induces chondrocyte apoptosis in an experimental arthritis model and in chondrocyte cultures. Clin Exp Rheumatol. 2002;20:773–81.</li>
<li style="font-weight: 400;">McAlindon TE, LaValley MP, Harvey WF, Price LL, Driban JB, Zhang M, et al. Effect of intra-articular triamcinolone vs saline on knee cartilage volume and pain in patients with knee osteoarthritis a randomized clinical trial. JAMA &#8211; J Am Med Assoc. 2017;</li>
<li style="font-weight: 400;">Hangody L, Szody R, Lukasik P, Zgadzaj W, Lénárt E, Dokoupilova E, et al. Intraarticular Injection of a Cross-Linked Sodium Hyaluronate Combined with Triamcinolone Hexacetonide (Cingal) to Provide Symptomatic Relief of Osteoarthritis of the Knee: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Multicenter Clinical Trial. Cartilage. 2018;9:276–83.</li>
<li style="font-weight: 400;">Bauer C, Moser LB, Kern D, Jeyakumar V, Nehrer S. The Combination of Glucocorticoids and Hyaluronic Acid Enhances Efficacy in IL-1β/IL-17-Treated Bovine Osteochondral Grafts Compared with Individual Application. Int J Mol Sci. 2023;24.</li>
<li style="font-weight: 400;">Bauer C, Moser LB, Jeyakumar V, Niculescu-Morzsa E, Kern D, Nehrer S. Increased Chondroprotective Effect of Combining Hyaluronic Acid with a Glucocorticoid Compared to Separate Administration on Cytokine-Treated Osteoarthritic Chondrocytes in a 2D Culture. Biomedicines [Internet]. 2022;10. Available from: https://www.mdpi.com/2227-9059/10/7/1733</li>
<li style="font-weight: 400;">Moser LB, Bauer C, Jeyakumar V, Niculescu‐morzsa EP, Nehrer S. Hyaluronic acid as a carrier supports the effects of glucocorticoids and diminishes the cytotoxic effects of local anesthetics in human articular chondrocytes in vitro. Int J Mol Sci. 2021;22.</li>
</ol>
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		<item>
		<title>Hyaluronsäure und Gonarthrose</title>
		<link>https://sportaerztezeitung.com/rubriken/therapie/20298/hyaluronsaeure-und-gonarthrose/</link>
		
		<dc:creator><![CDATA[Dr. med. Lukas Moser,&#160;Christoph Bauer&#160;,&#160;Univ.Prof. Dr. med. Stefan Nehrer]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 22 Aug 2025 08:24:50 +0000</pubDate>
				<category><![CDATA[Therapie]]></category>
		<category><![CDATA[03/25]]></category>
		<guid isPermaLink="false">https://sportaerztezeitung.com/?p=20298</guid>

					<description><![CDATA[Die Gonarthrose zählt zu den häufigsten degenerativen Gelenkerkrankungen. Intraartikuläre Injektionen von Kortikosteroiden bieten eine effektive und kurzfristige Symptombesserung durch deren potente entzündungshemmende Wirkung. Allerdings deuten Studien darauf hin, dass wiederholte [...]]]></description>
										<content:encoded><![CDATA[<p><b>Die Gonarthrose zählt zu den häufigsten degenerativen Gelenkerkrankungen. Intraartikuläre Injektionen von Kortikosteroiden bieten eine effektive und kurzfristige Symptombesserung durch deren potente entzündungshemmende Wirkung. Allerdings deuten Studien darauf hin, dass wiederholte Steroidinjektionen mit einer erhöhten Gefahr für Knorpelschädigung und letztendlich einer beschleunigten Progression der Arthrose einhergehen können.</b></p>
<p>Parallel zur Steroidinjektion hat sich die Injektion von Hyaluronsäure durch Ihre Wirkung als Viskosupplementation als knorpelschützende Therapieform eta­bliert. In den letzten Jahren rückt verstärkt die kombinierte Anwendung von Steroiden und Hyaluronsäure in den Fokus. Ziel ist es, die rasche Wirkung der Steroide mit der strukturellen Schutzwirkung der Hyaluronsäure zu vereinen.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>
<h2><b>Das Dilemma in der Praxis: Schnelle Hilfe – Langfristiger Schaden?</b></h2>
<p>Die stark entzündungshemmende Wirkung von Kortison ist unbestritten und führt oft zu einer raschen klinischen Besserung bei Arthrose, doch diese kurzfristige Lösung hat eine Kehrseite. Die Forschung hat gezeigt, dass Kortikosteroide den programmierten Zelltod von Knorpelzellen auslösen [1] und wiederholte Injektionen somit das Risiko einer Knorpelschädigung und einer beschleunigten Arthrose-Progression bergen [2]. Dieser Umstand stellt Behandelnde und Patienten vor die Herausforderung, dass die symptomatische Linderung einen fortschreitenden strukturellen Schaden am Gelenk maskieren könnte.</p>
<h2><b>Hyaluronsäure: Mehr als nur Schmiermittel</b></h2>
<p>Hier kommt die Hyaluronsäure (HA) ins Spiel, deren Wirkung weit über die eines reinen „Schmiermittels“ zur Viskosupplementation hinausgeht. HA ist ein biologisch aktives Molekül mit vielfältigen Funktionen im Gelenk:</p>
<ul>
<li>Mechanischer Schutz: HA verbessert die viskoelastischen Eigenschaften der Gelenkflüssigkeit und schützt so mechanisch die Gelenkoberflächen.</li>
<li>Entzündungshemmung: HA moduliert die Entzündungsantwort, u. a. durch die Interaktion mit CD44-Rezeptoren auf den Knorpelzellen, was die Ausschüttung entzündlicher Mediatoren hemmt.</li>
<li>Chondroprotektion: HA schützt die Knorpelzellen direkt vor den zellschädigenden Effekten der Steroide.</li>
<li>Diese Eigenschaften machen Hyaluronsäure zu einem idealen Partner, um den negativen Effekten der Kortikosteroide entgegenzuwirken.</li>
</ul>
<figure id="attachment_20301" aria-describedby="caption-attachment-20301" style="width: 755px" class="wp-caption alignnone"><img fetchpriority="high" decoding="async" class="size-large wp-image-20301" src="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1024x991.jpg" alt="" width="755" height="731" srcset="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1024x991.jpg 1024w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-300x290.jpg 300w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-768x743.jpg 768w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1536x1486.jpg 1536w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-150x145.jpg 150w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-450x435.jpg 450w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325-1200x1161.jpg 1200w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer1_saez0325.jpg 1600w" sizes="(max-width: 755px) 100vw, 755px" /><figcaption id="caption-attachment-20301" class="wp-caption-text">Abb. 1 Metabolische Aktivität von Knorpelzellen nach der Einzelgabe von Glukokortikoid und Hyaluron­säure sowie einer Kombination der beiden Substanzen. Knorpelzellen, bei denen Hyaluronsäure im<br />Kulturmedium vorhanden war, waren metabolisch aktiver.</figcaption></figure>
<h2><b>Präklinische und klinische Evidenz: Was sagt die Wissenschaft?</b></h2>
<p>Die Kombinationstherapie stellt einen vielversprechenden Lösungsansatz dar, dessen synergistische Effekte bereits durch mehrere Studien belegt sind. So zeigte eine randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Multicenterstudie aus dem Jahr 2018 mit 368 Patienten, dass die gemeinsame Verabreichung von Kortison und Hyaluronsäure zu einer signifikant schnelleren und ausgeprägteren Schmerzlinderung führte als die jeweiligen Einzeltherapien [3]. Während die Kortison-Wirkung in den ersten Wochen dominierte, sorgte die Hyaluronsäure-Komponente für eine anhaltende Besserung bis zu 26 Wochen. Die gut verträgliche Kombination scheint somit nicht nur eine effektive kurzfristige Symptomkontrolle zu ermöglichen, sondern durch den protektiven Effekt der Hyaluronsäure auch die potenziell nachteiligen Effekte des Kortisons auf den Knorpel abzufedern und längerfristige Vorteile zu bieten.</p>
<p>Unterstützt werden diese klinischen Ergebnisse durch mehrere präklinischen Studien. In einem In-vitro-Modell wurden bovine osteochondrale Gewebekulturen mit Entzündungsmediatoren (Interleukin-1β und Interleukin-17) behandelt, um ein arthroseähnliches Milieu zu simulieren [4]. Die kombinierte Anwendung von Hyaluronsäure und Glukokortikoiden zeigte eine deutlich stärkere Hemmung knorpelabbauender Enzyme wie Matrix-Metalloproteinasen sowie proinflammatorischer Zytokine im Vergleich zu den Einzelgaben. Gleichzeitig blieb die Vitalität der Knorpelzellen besser erhalten und es zeigte sich eine Reduktion des strukturellen Knorpelabbaus.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>
<p>Eine ähnliche Studie untersuchte die Effekte der Kombinationstherapie auf arthrotische humane Knorpelzellen in einer 2D-Zellkultur [5]. Auch hier wurde eine signifikant stärkere chondroprotektive Wirkung nachgewiesen, u. a. durch reduzierte Expression knorpelabbauender Gene sowie Erhalt der Kollagen-Typ-II-Synthese und Zellvitalität. Eine weitere Studie untersuchte ebenfalls in einer humanen Zellkultur die Auswirkungen einer gemeinsamen Verabreichung von Hyaluronsäure mit Steroiden und unterschiedlichen Lokalanästhetika [6]. Dabei zeigte sich, wie in Abbildung 2 zu sehen ist, dass Hya­luronsäure die positiven Effekte der Glukokortikoide verstärkte und gleichzeitig deren zellschädigende Wirkung – insbesondere in Kombination mit einzelner Lokalanästhetika – deutlich reduzierte.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>
<figure id="attachment_20300" aria-describedby="caption-attachment-20300" style="width: 755px" class="wp-caption alignnone"><img decoding="async" class="size-large wp-image-20300" src="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1024x723.jpg" alt="" width="755" height="533" srcset="https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1024x723.jpg 1024w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-300x212.jpg 300w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-768x542.jpg 768w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1536x1084.jpg 1536w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-150x106.jpg 150w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-450x318.jpg 450w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325-1200x847.jpg 1200w, https://sportaerztezeitung.com/wp-content/uploads/2025/08/Nehrer2_saez0325.jpg 1600w" sizes="(max-width: 755px) 100vw, 755px" /><figcaption id="caption-attachment-20300" class="wp-caption-text">Abb. 2 Diese mikroskopischen Aufnahmen aus einer Lebend / Tot-Färbung demonstrieren eindrucksvoll den schützenden Effekt von Hyaluronsäure (HA) auf Knorpelzellen (grün: lebende Zellen; rot: tote Zellen). Die Ergebnisse zeigen, dass die Lokalanästhetika Lidocain und Bupivacain hochgradig zellschädigend sind, ­während Ropivacain eine deutlich bessere Verträglichkeit aufweist. Der entscheidende Befund ist, dass die alleinige Zugabe von Hyaluronsäure (+HA) die toxische Wirkung von Lidocain und Bupivacain fast vollständig aufhebt und das Überleben der Zellen sichert. Dieser Schutzeffekt ist auch in der Kombination mit einem Steroid (+GC/HA) sichtbar, wenn auch in geringerem Maße als bei der reinen HA-Gabe.</figcaption></figure>
<h2><b>Fazit<span class="Apple-converted-space"> </span></b></h2>
<p>Zusammenfassend sprechen sowohl klinische als auch präklinische Studien dafür, dass die Kombination von Hyalu­ronsäure mit Glukokortikoiden durch synergistische Effekte eine vielversprechende Erweiterung der konservativen Arthrosetherapie darstellt. Die gleichzeitige Anwendung beider Substanzen ermöglicht nicht nur eine effektive kurzfristige Symptomkontrolle, sondern bietet auch längerfristige Vorteile, indem Hya­luronsäure die Knorpelstruktur schützt und die potenziell nachteiligen Effekte von Steroiden abfedert. Für die tägliche Praxis bedeutet dies, dass die gemeinsame Gabe eine überlegenswerte, potenziell sicherere und wirksamere Alternative zur reinen Kortison-Injektion ist.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>
<p style="font-weight: 400;">Literatur</p>
<ol>
<li style="font-weight: 400;">Nakazawa F, Matsuno H, Yudoh K, Watanabe Y, Katayama R, Kimura T. Corticosteroid treatment induces chondrocyte apoptosis in an experimental arthritis model and in chondrocyte cultures. Clin Exp Rheumatol. 2002;20:773–81.</li>
<li style="font-weight: 400;">McAlindon TE, LaValley MP, Harvey WF, Price LL, Driban JB, Zhang M, et al. Effect of intra-articular triamcinolone vs saline on knee cartilage volume and pain in patients with knee osteoarthritis a randomized clinical trial. JAMA &#8211; J Am Med Assoc. 2017;</li>
<li style="font-weight: 400;">Hangody L, Szody R, Lukasik P, Zgadzaj W, Lénárt E, Dokoupilova E, et al. Intraarticular Injection of a Cross-Linked Sodium Hyaluronate Combined with Triamcinolone Hexacetonide (Cingal) to Provide Symptomatic Relief of Osteoarthritis of the Knee: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Multicenter Clinical Trial. Cartilage. 2018;9:276–83.</li>
<li style="font-weight: 400;">Bauer C, Moser LB, Kern D, Jeyakumar V, Nehrer S. The Combination of Glucocorticoids and Hyaluronic Acid Enhances Efficacy in IL-1β/IL-17-Treated Bovine Osteochondral Grafts Compared with Individual Application. Int J Mol Sci. 2023;24.</li>
<li style="font-weight: 400;">Bauer C, Moser LB, Jeyakumar V, Niculescu-Morzsa E, Kern D, Nehrer S. Increased Chondroprotective Effect of Combining Hyaluronic Acid with a Glucocorticoid Compared to Separate Administration on Cytokine-Treated Osteoarthritic Chondrocytes in a 2D Culture. Biomedicines [Internet]. 2022;10. Available from: https://www.mdpi.com/2227-9059/10/7/1733</li>
<li style="font-weight: 400;">Moser LB, Bauer C, Jeyakumar V, Niculescu‐morzsa EP, Nehrer S. Hyaluronic acid as a carrier supports the effects of glucocorticoids and diminishes the cytotoxic effects of local anesthetics in human articular chondrocytes in vitro. Int J Mol Sci. 2021;22.</li>
</ol>
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